Opettaja

Suomalainen balalaikkataiteilija- ja pedagogi

Olen Eino Kolppanen, balalaikkakoulun perustaja ja suomalaisen balalaikkapedagogiikan kehittäjä.

Balalaikka on elämäni intohimo. Soittimen ääni on mielestäni todella kaunis ja pystyn tulkitsemaan sillä musiikkia haluamallani tavalla. Soitin on ollut vallitseva osa elämääni kahdeksan vuoden ajan. Olen esiintynyt konserteissa Suomessa ja Venäjällä Siperiaa myöten. 2016 kävin Petroskoin K.E. Rautio Kollegessa vaihto-opiskelemassa balalaikansoittoa.

Haluan jakaa eteen päin vuosien myötä itselleni kertynyttä tietoa ja kannustaa ihmisiä tarttumaan balalaikan varteen. Olen pitkään halunnut tuottaa suomenkielistä materiaalia balalaikan soittamisesta ja madaltaa soitonopiskelun aloittamisen kynnystä. Korostan opetustyössäni oppilaslähtöisyyttä ja yhdessä työskentelyä.

Soitan balalaikkaa yhtyeissä Duo Balalaitari ja Mellersta Stringbotten. Ohjelmistomme koostuu taidemusiikin klassikoista ja venäläisistä kansanmusiikkisovituksista.

Ansiot

• Centria AMK-musiikkipedagogi 2017-2021
  • Pääpalkinto Petroskoissa 2016 järjestetyssä Zadevaya Struny Dushi musiikkikilpailussa trion kanssa
  • K.E. Rautio Kollege Vaihto-opiskelu 2016 keväällä